[LONG !] Kontrola disku na vadne bloky pred vytvorenim filesystemu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Feb 28 14:40:48 CET 2007


Rudolf Cejka wrote:
> U jednoho 230 GB disku mi smartctl rika, ze je na 87 % s 387 realokovanymi
> sektory. V tomto pripade by se tedy spis jednalo o promile promili z celkove

	I to je mozne. Dalsi otazka je, jestli "cooked" hodnota 87 opravdu 
znamena 87%.

>> 	"Specialni utility od vyrobce" neudelaji nic lepsiho a tedy jejich 
>> pouziti vetsinou nic zajimaveho neprinese.
> 
> No nevim, ale mit v ruce nastroj, ktery slouzi jako oficialni podklad
> pro reklamace disku, to mi pripada jako velmi podstatny prinos, a to casove

	No, ja vetsinou potrebuju rekamovat disk driv, nez definitivne odejde - 
a v te chvili vetsina verejen dostupnych "oficianich" utilit stale 
sebevedome tvrdi "disk naprosto v poradku". Nevim, jak by mi tetno 
vysledek testu mohl poslouzit jako podklad pro reklamaci. A ve chvili, 
kdy uz mi vady na nem hlasi "kde co" mi ta utilita nic noveho nerekne - 
a ten, komu disk k rekalmaci davam si ji stejne spusti.

	Nicmene, o tom bych tu nerad diskutoval. Proste - me nikdy servisni 
utilita v nicem nepomohla. A pri reklamaci uz vubec ne. A take mi nikdy 
nerekla nic, co by mi nerekly jine verejne dostupne nastroje, takze jsem 
vyjadril nazor, ze shanet nekde Windows abych si mohl spustit vyrobcovu 
utilitu pro kontrolu sveho disku z FreeBSD mi pripada jako ztrata casu.

	Naopak - nejcastejsi problem, ktery mam je, jak reklamovat disk, o 
kterem servisni utilita vyrobce (kterou lze jen tezko povazovat za 
objektivniho arbitra, protoz ji napsal vyrobce, ktery se nepochybne 
nebude snazit uzivatele "zbytecne znepokojovat problemy, ktere lze 
zamaskovat") tvrdi, ze je naprosto v poradku - az na to, ze mi z nej za 
mesic nenavratne zmizelo 30 sektoru dat, coz me, na rozdil od "oficialni 
utility" problemem byt pripada (reseni je jednoduche - takovy disk se 
musi - samozrejme naprosto sam, rozbit uplne - pak uz s reklamaci 
problem neni, protoze tuto vadu pripusti jako problem i "oficialni 
utilita") ...

	Nicmene, respektuji tvoji odlisnou zkusenost.

> Nebo i obracene - kdyz mi servisni utilita u jednoho disku
> pise, ze se behem provozu prilis prehral, tak uz predem tusim, ze se nema
> smysl snazit o reklamaci, ale ze musim udelat opatreni k tomu, aby se situace

	Jenze, tutez informaci mi uz davno pred tim predal smartd - preci 
nebudu preventivne jednou tydne restartovat server do Windows, abych si 
spustil servisni utilitu od vyrobce ...

> V soucasne dobe postupujeme
...
> opravu staci. V pripade neuspechu je dalsim krokem dlouhy cteci test
> v servisni utilite. Opet, u nekterych disku to pro opraveni chyb staci.

	S tvym postupem nelze nesouhlasit - ja jen vynechavam onu "servisni 
utilitu" a postupuji rovnou k prepsani disku. Jedine s cim nesouhlasim 
je termin "oprava chyby". Ta vada na disku stale je, jen se vice ci mene 
dokonale zamaskuje. Jeji zamaskovani ale preci nema zadny vliv na to jak 
hluboce jsem nebo nejsem v konkretnim pripade znepokojen faktem, ze se 
na disku objevuji vady. Pocitac, ve kterem jsem se rozhodl nemoci si 
dovolit disky, na kterych se objevuji vadne sektory si disk, na kterem 
se takove vady objevuji nemohu dovolit ani pote, co se tyto vady 
"zamaskuji".

	Nicmene, asi jsem se vyjadril nepresne. Ja od pouzivani oficialnich 
verejnosti dostupnych servisnich testovacich programu nezrazuji. Jen 
jsem prezentoval nazor, ze informace jimi poskytnute lze ziskat jinak (a 
casto spolehliveji, protoze nezavisly postup nekontrolovany vyrobcem 
netrpi obavou "ze zbytecneho znepokojovani uzivatele"). Opravne postupy 
utilitou pouzivane lze stejne spolehlive take vyvolat jinak. No a muj 
nazor na prospesnost vystupu takove utility pri reklamaci je, zrejme, 
take ponekud odlisny.

	Ale opravdeu jsem nemel primarne v umyslu jakoukoliv konkretni 
oficialni testovaci utilitu jakkoliv znevazit. Navic, neni asi smyslem 
teto debaty abys ty presvedcil me nebo ja tebe. Kazdy si muzem ponechat 
svuj nazor - a ostatni at si vyberou podle sve natury.

	Navic, je pravda, ze nemohu mluvit za veskere servisni utility. 
Nakonec, disassembloval jsem jen tu od Quantumu, WD a Seagate a jedine o 
tech tedy mohou prohlasit, ze nic "navic", nepostradatelneho, jinak (a 
portabilne) nedostupneho, neprinaseji. U ostatnich to samozrejme muze 
byt naprosto jinak.

					Dan



More information about the Users-l mailing list